.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
انتقاد انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان از معیارهای دوگانه ضدتروریسم غرب
انجمن روزنامه نگاران مسلمان ضمن محکوم کردن هرگونه اقدام تروریستی که جان انسان‌های بیگناه را نشانه رود، شدیدا از برخوردهای دوگانه با تروریسم توسط غرب انتقاد می‌کند و این رویه غیر اخلاقی و غیر بشری را مخالف با روح انسانیت، ‌ ازادی و حقوق بشر می‌نامد.

 شمال نیوز: انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت اقدام تروریستی در پاریس، اتخاذ استانداردهای دوگانه غرب در برخورد با اقدام تروریستی در ضاحیه بیروت را محکوم و از این رویه انتقاد کرد.

به گزارش شمال نیوز به نقل از مهر، متن این بیانیه به شرح زیر است :

بسم الله الرحمن الرحیم

طی دو روز دو عملیات تروریستی در دو پایتخت جهان انجام شد. اولی در بیروت پایتخت لبنان، كشوری در آسیا و دومی در پاریس پایتخت فرانسه، كشوری در اروپا. هردو عملیات در شب انجام شد. در بیروت، در نخستین ساعات شب و در پاریس، پاسی از شب گذشته بود. هدف هر دو عملیات تروریستی هم در بیروت و هم پاریس مردم عادی بودند.

در بیروت مردم در بازار سرگرم خرید بودند و یا در مسجد محل عملیات مشغول عبادت بودند. در پاریس مردم بعد از یك هفته كار و تلاش با تماشای فوتبال ملی خود و یا كنسرت موسیقی، خستگی را از تن دور می‌كردند. در بیروت قریب ۴۰۰ نفر جان خود را از دست داده و یا مجروح شدند. در پاریس نیز اندكی بیشتر از بیروت جان خود از دست دادند و یا مجروح شدند.

گروه تروریستی داعش هم مسئولیت عملیات تروریستی در بیروت را پذیرفت و هم عملیات پاریس را قبول كرد. در بیروت تیم عمل كننده متشكل از چند نفر بودند و در پاریس نیز تیم عمل كننده را چند نفر تشكیل می‌داد. داعش علت عملیات تروریستی را در بیروت در انتقام شكست‌های تروریست‌ها در سوریه اعلام كرد. علت عملیات در پاریس را نیز شكست‌های خود در سوریه عنوان كرد. افراد عمل كننده در لبنان از شهروندان لبنانی بودند كه به تروریست‌ها پیوسته بودند. افراد عمل كننده در فرانسه از شهروندان فرانسه بودند كه به تروریست‌ها پیوسته بودند.

داعش طی چند سالی كه از شكل گیری آن می‌گذرد نشان داده كه گروهی خشن و بیگانه با آداب زندگی در جامعه انسانی و بیگانه با تمدن و همه مظاهر آن است و از دست زدن به هر جنایتی به فجیع ترین وجه آن نیز ابایی ندارد. ثابت كرده است كه جایی در تمدن بشری و جامعه انسانی ندارد و برای امنیت جوامع در هر نطقه از جهان خطرناك است. خطری كه برخورد سخت با آن و حذفش یك ضرورت است.

این دو عملیات تروریستی در لبنان و فرانسه اثبات كرد كه تروریسم در همه اشكال آن و خصوصا تروریسم وهابی – تكفیری برای همه جوامع خطرناك است. غده ای سرطانی است كه نباید گذاشت قوام و دوام یابد. همانگونه كه اسرائیل امنیت را در جهان اسلام به تاراج برده است.

اما واكنش‌ها به این دو عملیات متفاوت بود و موجب تاثر در نزد آگاهان گشت. وقتی عملیات تروریستی در ضاحیه در جنوب بیروت لبنان رخ داد در آن انسان‌هایی بیگناه به خاك خون غلتیدند. انتظار از جامعه جهانی اعم از سازمان‌های بین المللی، دولت‌ها و رسانه‌ها اعلام همدردی متاسب با دولت و ملت لبنان و خصوصا خانواده‌های داغدار این حادثه تروریستی و محكومیت جدی وتوام با اقدام بود.

به ویژه كه پس از حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر نیویورك (جدای اینكه كارشناسان معتقدندكه دولت امریكا خود طراح آن عملیات تروریستی علیه ملت امریكا بود) كه جهان یكپارچه علیه تروریسم موضع گرفت و دولت‌های غربی با متهم كردن افغانستان و عراق به این دوكشور لشكر كشید و نتیجه اش البته رخت بر بستن امنیت از منطقه و پیدایی تروریسم در شكل جدید آن در منطقه با عناوینی چون داعش و جبهه النصره و غیره شد.

انتظار این بود كه جهان با توجه به تجربه تلخ نیویورك موضعی شدید و حتی شدید تر از آن اتخاذ كند اما خاموشی رسانه ای و خفه شدگی دیپلماسی و سكوت جامعه مدنی تنها واكنش به این جنایت عظیم بود. داغی بر دل خانواده‌های داغدار قربانیان ترور بیروت كه كسی حتی برای تسلای دلشان لب وانكرد. جز قلیلی كه خود البته قربانی ترور در منطقه بودند. حتی دولت ایران كه در صف اول مبارزه با تروریسم درعراق و سوریه قرار دارد و سرداران و سربدار عاشق را در این میدان سخت تقدیم كرده است، واكنشی دیر و بسیار دور از انتظار داشت.

اما با انتشار خبر عملیات تروریستی مشابه در پاریس فرانسه با اجرای همان گروه تروریستی، واكنش‌ها به اوج خود رسید و فضای رسانه‌ها پر شد از انعكاس این واقع تلخ، دیپلماسی از خفه شدگی رها شد و سخن كه نه فریاد و نعره زد، جامعه مدنی شتابان فعال شد، فضاهای اجتماعی مملو از عكس و خبر و اظهار همدردی شد.

ساختمان تجارت جهانی در اعلام همدردی با دولت فرانسه، با رقص نور پرچم فرانسه به نمایش در آمد، همه خود را در كنار دولت و ملت فرانسه قرار دادند واین عملیات را شنیع، وحشیانه، بزدلانه، ضد تمدن و با عباراتی چنین مورد عتاب قرار دادند.

حتی در مسابقات ورزشی فوتبال در اروپا با بستن روبان سیاه بر بازو همدردی خود را با ملت فرانسه ابراز كردند. رفتاری كه هر چند تا حدی موجب كاهش آلام ملت فرانسه گشت و البته رفتاری پسندیده و ضروری است چرا كه به مسئولیت جامعه انسانی در قبال هم اشاره دارد كه «كلكم راع و كلكم مسئول» و اینكه بنی آدم اعضای یكدیگرند. حتی دولت ایران در سریع ترین زمان ممكن و در عالی‌ترین سطح خود با دولت و ملت فرانسه اظهار همدردی كرد. كاری كه برای لبنان و دولت و ملت لبنان نكرد و موجب گله دوستان شد و شاید خرسندی دشمنان. كه البته می‌طلبد در آینده با هوشمندی بیشتری تحولات رصد شده و موضع متناسب و به موقع اخذ گردد.

اما این تبعیض در واكنش به دو حادثه مشابه یكی در بیروت و یكی در پاریس، تلخی و داغ را بر دل ملت لبنان افزونتر كرد. هر دو حادثه تلخ بود و در هردو بیگناهان قربانی شدند اما گویی ملت لبنان به دلیل آسیایی بودن ومسلمان بودن از نگاه غرب شایسته همدردی و همراهی نیستند و بود و نبودشان فرقی نمی‌كند و این تنها انسان غربی است كه انسان است و شایسته همدردی و همراهی. رفتاری كه طبیعتا نفرت را در جوامع نهادینه می‌كند. شاید به دلیل حاكمیت همین نگاه است كه غرب سال‌هاست به استعمار و استثمار ملل جهان مشغول است. رفتاری گزینشی كه در همه سیاست‌های غربی آشكار است.

این رفتار غربی‌ها در عملکرد نشریه شارلی ابدو فرانسه بیش از همه نمایان بود. نشریه ای که غربی‌ها او را نماد قربانی تروریسم می‌دانند و چندی پیش به دلیل اهانت به ساحت مقدس نبی مکرم اسلام(ص) از سوی گروههای افراطی مورد حمله واقع شد در اقدامی منزجر کننده به انتشار کاریکاتوری اقدام نمود که قربانیان حادثه تروریستی سقوط هواپیمای روسی در صحرای سینا را به باد تمسخر گرفت. شارلی ابدو که خود را قربانی تروریسم می‌نامد چگونه قربانیان تروریسم در سایر نقاط دنیا را به باد تمسخر می‌گیرد؟

چنین رفتارهایی شک و تردیدها در خصوص نیات صادقانه غرب درموضوعاتی چون مبارزه با تروریسم، ‌ حقوق بشر و آزادی بیان را با تردید اساسی روبرو می‌کند. و این پرسش را در ذهن متبادر می‌سازد که ایا میان قربانیان تروریسم در بیروت و صحرای سینا، یمن و سوریه و عراق با قربانیان تروریسم در فرانسه، ‌اسپانیا و آمریکا تفاوت وجود دارد؟

انجمن روزنامه نگاران مسلمان ضمن محکوم کردن هرگونه اقدام تروریستی که جان انسان‌های بیگناه را نشانه رود، شدیدا از برخوردهای دوگانه با تروریسم توسط غرب انتقاد می‌کند و این رویه غیر اخلاقی و غیر بشری را مخالف با روح انسانیت، ‌ ازادی و حقوق بشر می‌نامد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.144 seconds.